Kuzey Kore lideri Kim Jong Un, Güney Kore ve Amerika Birleşik Devletleri’nin bölgedeki askeri modernizasyon çalışmalarını eleştirerek, nükleer caydırıcılık kapasitesini “daha hızlı ve kararlı” bir şekilde artıracaklarını duyurdu. Pyongyang yönetimi, Washington ve Seul’ün hamlelerinin Kore yarımadasını “nükleer savaşın eşiğine” getirdiğini savunuyor.
Kuzey Kore devlet medyası KCNA’nın aktardığına göre, Pyongyang’daki İşçi Partisi toplantısında konuşan Kim, ülkesinin “mutlak ve güvenilir bir öz savunma caydırıcılığını” daha da güçlendirme konusundaki “sarsılmaz politika duruşunu” bir kez daha teyit etti.
“Bölgesel hamleler nükleer savaşı tetikliyor”
Kim Jong Un, konuşmasında özellikle Güney Kore ve ABD arasındaki savunma iş birliğine dikkat çekti. Pyongyang yönetimi, Güney Kore’nin nükleer denizaltı edinme çabalarının ve bölgedeki silahlı kuvvetlerin modernizasyonunun bölgedeki gerilimi tırmandırdığını öne sürüyor.
Uzmanlar, Kim’in bu retoriğinin aslında Kuzey Kore’nin nükleer kapasitesini güçlendirme politikasını meşrulaştırmak için tasarlanmış bir anlatı olduğunu belirtiyor. Seul merkezli Kore Ulusal Birleşme Enstitüsü’nden analist Hong Min, bu söylemlerin ABD ve Güney Kore hamlelerine karşı bir “savunma refleksi” olarak sunulduğunu ifade ediyor.
“Geri dönüşü olmayan bir yol”
KCNA, İşçi Partisi toplantısında nükleer kuvvetlerin sürekli genişletilmesinin “öngörülemeyen uluslararası askeri ve siyasi duruma karşı güvenle başa çıkmanın en doğru ve benzersiz yolu” olarak kabul edildiğini belirtti. “Nükleer teknoloji temelli” savaş caydırıcılığı geliştirme sürecinin “artan bir hızla” devam edeceği vurgulandı.
Analist Hong Min, Pyongyang’ın bu hamlelerinin nükleer silahsızlanma görüşmeleri için kapıları fiilen kapattığını ve nükleer statülerini “siyasi bir gerçek” haline getirdiğini savunuyor. Kuzey Kore liderinin kız kardeşi Kim Yo Jong’un bu ay yaptığı “geri dönüşü olmayan yol” vurgusu, rejimin nükleer cephaneliğinden vazgeçmeyeceğine dair en net mesajlardan biri olarak yorumlanıyor.
Diplomatik dengeler ve yaptırımlar sorgulanıyor
Bölgedeki diplomatik trafik de hareketliliğini koruyor. Güney Kore Devlet Başkanı Lee Jae Myung, geçtiğimiz hafta Fransa’da düzenlenen G7 zirvesinde ABD Başkanı Donald Trump ile bir araya geldiğini açıkladı. Lee, Trump’a Kuzey Kore’ye yönelik mevcut yaptırımların “etkisiz” olduğunu ilettiğini ve nükleer sorunla diğer ülkelerden farklı şekilde ilgilenilmesi gerektiğini savunduğunu belirtti.
Pyongyang yönetimi ise 2019 yılındaki Hanoi zirvesinin başarısızlıkla sonuçlanmasından bu yana kendisini “geri döndürülemez bir nükleer devlet” olarak tanımlıyor ve nükleer silahları stratejik bir diplomatik manivela olarak kullanma niyetini gizlemiyor. Kuzey Kore’nin bu tutumu, Kore yarımadasında diplomatik çözüm umutlarını giderek azaltırken, bölgedeki askeri hareketliliğin önümüzdeki dönemde daha da artabileceğine işaret ediyor.

